Födelsedagsplan

Imorgon är dagen jag har fruktat för sedan en tid tillbaks - Min födelsedag.

Som jag nämnde tidigare så har min mamma tänkt att bjuda på fika hemma hos sig eftersom lite släktingar ska komma över och på grund av att jag inte vill gå ut officiellt med att jag anstränger mig för att gå ned i vikt, så blir situationen förstås lite extra knivig. Igår hamnade jag till exempel i en lite jobbig situation när mamma var rar och ringde mig för att fråga vilken tårta jag ville att hon skulle göra. "En vanlig tårta med jordgubbar blir väl kanske bra?" sa hon och jag var bara snabb med att instämma för att komma ur diskussionen snabbast möjligt (och för att det ändå är den tårta som är smalast av de vanliga varianterna). Likaså hade jag jättesvårt att svara på vad jag ville ha till middag, så även där nappade jag på första förslaget. Kycklingsallad låter ju dessutom inte så illa - Att jag kom på senare att just mammas variant kanske inte är helt nyttig, och att jag därmed har satt mig i en sits där jag inte kan välja att äta mig mätt på "kalorifri" sallad, är en annan femma...


Hur som helst så har jag lagt upp en liten plan för att ta mig igenom morgondagen och fortfarande kunna känna mig nöjd över min insats efteråt. Äter jag en smal och mättande frukost (Äggröra på tre äggvitor tex och en morot - 90 kcal) så kan jag nämligen unna mig en liten tårtbit istället för lunch när vi ska fika sen och förhoppningsvis klara mig från alla andra frestelser i och med det. Enligt uppgift ligger hembakad gräddtårta med jordgubbar och banan nämligen på drygt 205 kcal per hundra gram, så en normalstor tårtbit lär väl ge ungefär 300-400 kcal skulle jag tro. Eftersom det inte lär mätta särskilt mycket så kan jag nog räkna med att eventuellt behöva äta en frukt som mellanmål sen.

Till middag så kommer det sedan att bli kycklingsallad som sagt och eftersom min mamma gör den med både pasta, ost och massor av vanlig creme fraiche i så får jag nog se till att äta en något mindre portion än vad jag hade gjort i normala fall. Dessutom måste jag se till att tacka nej till vinet ("huvudvärk"?). Över 600 kcal bör jag ju således inte trycka i mig där i alla fall så det totala intaget bör därför bli helt okej ändå. Räknar man nämligen grovt på 100/300/100/600 så blir det totala värdet 1100 och det är väl vad jag ligger på i snitt under en vanlig dag, tror jag i alla fall baserat på den dagen då jag provade att väga och räkna allt. 


Så med den planen i bakfickan känns det i alla fall lite lugnare. Sen återstår det bara att se om jag klarar av att följa den trots alla frestelser också, men det tror jag nog. Jag får se på det som min födelsedagspresent till mig själv!

Kommentarer
Postat av: ★ BigFattie ★

Heeej! Ahh trevligt att bli länkad :D

Kommer med tiden fixa med mina länkar med så kommer jag skriva in dig med om du vill det såattsäga. .



Det där med Kcal är klurigt. . Antingen är det mer eller mindre än vad man tror att det är. . Kanske bara jag som tycker det :P



Ha det bra!

/Flodhästen

2009-08-08 @ 00:33:45
URL: http://bigfattie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0