MÅTT (18 aug, månad 1 av 12)



Ofta rekommenderas det att man ska använda måttband när man vill gå ned i vikt istället för att förlita sig till en våg som inte tar någon hänsyn till eventuell viktökning i muskelmassa. Måttbandet ska vara mer tillförlitligt eftersom det verkligen visar den förändring som sker med kroppen. Personligen så har jag väl aldrig riktigt förstått mig på det där dock eftersom en normal person inte kan öka mer än 2-4 kg på ett år i enbart muskler, och det är då även om den skulle träna jättehårt i princip varje dag, vilket med andra ord inte borde vara något som kan ställa till det för den normala bantaren med rejäl övervikt.

Hur som helst så är det där nog väldigt personligt vad man föredrar, men själv så är jag i alla fall betydligt mer förtjust i att se vikten på vågen. Det är egentligen av flera skäl; Först och främst tycker jag nämligen att den är mycket enklare att använda eftersom du kan se varje litet hekto (att se millimetrar är svårare), men sen så fungerar jag också så att jag blir gladare av att se -1 kilo än -1 cm. Jag vet ju trots allt inte vad jag kommer att sluta på för mått när jag är klar, jag har inga "målmått", men däremot så kan jag ju säga till mig själv vad vågen ska sluta på. Måttbandet är med andra ord allra främst en komplettering för min del och något som hjälper mig att hålla mig borta från vågen under veckorna. Även om jag har valt att ta mina mått officiellt en gång i månaden så låter jag mig nämligen kolla med måttbandet varje dag om jag så vill. Sätter jag måttbandet på 120 centimeter runt magen så är det trots allt ganska så tillfredställande att se det stora glappet som har blivit där redan ;-D


Överarm:       41 cm        (-3 cm)
Byst:             107 cm       (-5 cm)
Midja:             91 cm        (-9 cm)
Mage:          109 cm      (-11 cm)
Stuss:         118 cm         (-8 cm)
Lår:                74 cm     (- 3,5 cm)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0