Dagens mat, dag 11

Jag läste just här om dagen att äggvita är något av det nyttigaste man kan hitta. Med enbart 15 kcal per ägg (vilket går att jämföra med de 75 kcal som äggulan innehåller), varav det mesta från protein, så kommer man tydligen undan jättesmalt om man ser till att enbart använda den i matlagningen. Igår när jag använde några äggulor såg jag därför till att spara undan äggvitorna till min frukost och det fungerade jättebra. Det blev inte fullt så gott som när man använder hela ägg kanske, men en bra smal lösning var det i alla fall. För att inte glömma hur pass bra ägg mättar.

I övrigt så har min dag gått bra och det trots att sambon snaskade på de sista vingummina, som faktiskt har legat i skafferiet hela dagen utan att jag så ägnat dem en tanke. I normala fall hade jag antagligen tänkt att ingen skulle märka om jag tog en - men nu är jag så fast beslutsam att jag inte är ute efter att lura andra eller mig själv. Det känns kanon.


Frukost:
Äggröra på äggvitor med purjolök, gurka och tomat

Lunch:
Falukorv special med pasta
Sallad med 1/4 nashi-päron i

Middag:
Två fiskpinnar med potatismos och pyttelite lättmajonäs
Sallad

Övrigt:
Två koppar svart kaffe
Fyra glas vatten
En nektarin


(PS. Under min morgonpromenad behövde jag för första gången knyta mina mjukisbyxor i midjan eftersom de ville halka ned lite annars. Det händer saker med andra ord!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0