För er nyfikna


Hur jag går tillväga för att krympa... :-)

Jag äter regelbundet, minst tre måltider om dagen (frukost, lunch och middag) och alltid enligt tallriksmodellen. Det vill säga att hälften av tallriken är fylld med sallad, en fjärdedel med "kött" och en fjärdedel med tillbehör. All mat är tillåtet men jag försöker att undvika de allra värsta kaloribomberna, eller så äter jag det i mindre mängd för att kompensera. Hör fet sås till maten så tar jag till exempel som max en msk eller väljer ett smalare alternativ som tacosås om det nu känns som att det ändå fungerar lika bra till. Jag undviker också onödigt fett i matlagningen, som smör i teflonstekpannan, men drar mig inte för att använda grädde i en gryta eller ost på en gratäng.

Jag äter inte godis och chips av någon sort och dricker inte heller läsk. I undantagsfall kan det bli lightläsk om jag vill unna mig något, som på nyår, eller om jag ska festa och behöver använda groggvirke. Alkohol försöker jag att dricka i måttlig mängd och då helst i form av vin eller sprit + lightläsk för att inte få i sig onödiga mängder socker. Ska jag festa så kompenserar jag dessutom genom att äta lite smalare under dagen eller dagen därpå och jag försöker också att röra på mig lite extra. All form av frukt är helt tillåtet och kanon som mellanmål under långa dagar eller för att lyxa till frukostyoghurten, men jag försöker dock att hålla mängden nere och vara uppmärksam på att det innebär extra kalorier. Fika och efterrätter har jag sagt är enbart OK om vi är bortbjudna och det inte finns utrymme till att tacka nej (om någon till exempel har ansträngt sig med att baka för att man kommer på besök...). Även då kompenserar jag i efterhand genom att välja lite smalare mat vid nästa måltid.

I överlag så försöker jag att välja nyttigare alternativ när det går och skala bort sådant som egentligen är onödigt. Jag har till exempel inte mjölk i mitt kaffe längre eller socker i mitt te. Bröd äter jag i princip inte alls eftersom det finns andra goda alternativ till frukost där jag inte behöver ha smör och pålägg för att vara nöjd, vilket ju också innebär att jag kan äta mer. Tacos går fint att äta utan tacochips och på en hemmagjord hamburgare kan man skippa dressing. Tacosås är både godare och smalare än ketchup och tänker man till finns det många sådana små ändringar som man kan göra utan någon större uppoffring. De gör stor skillnad i längden.

Vad det rör motion var tanken ursprungligen att jag skulle ta powerwalks på morgnarna innan frukost och träna Zumba i alla fall två gånger i veckan, men tyvärr har det mer eller mindre runnit ut i sanden helt eftersom jag aldrig har varit någon vidare hurtbulle. Jag har ju däremot hundar som jag tar dagliga promenader med och dessutom försöker jag hela tiden se till att få så mycket vardagsmotion som möjligt. Jag väljer trappan före rulltrappan åtta av tio gånger och promenerar i rask takt istället för att ta bussen när vädret tillåter. Zumba tänker jag visserligen försöka komma igång med igen men morgonpromenaderna vet jag att jag aldrig kommer lyckas få till en vana. En extra lång promenad med hundarna när som helst på dagen passar mig bättre och verkar duga fint med tanke på vågens talan.

Nyckelorden i mitt leverne har blivit kalorikontroll, kompensation och goda vanor. Genom att vara medveten om hur mycket kalorier jag stoppar i mig, på ett ungefär, så kan jag också välja vad och hur mycket jag kan äta. Jag kan dessutom kompensera så att jag äter mindre kalorier innan/efter jag har, eller ska, äta något som innehåller mycket kalorier - allt för att hålla en god balans. Genom att välja mat som mättar ordentligt och hela tiden äta regelbundet (ha en frukt i väskan för nödfall!) så kan jag hålla sötsuget helt borta, eller i varje fall under kontroll. Då behöver jag inte heller råka ut för att min "lilla" portion med mat inte skulle kännas stor nog.



Så, det var en liten beskrivning över hur jag går tillväga. Frågan angående hur jag har tänkt att fortsätta efter det här året är över ska jag försöka svara på imorgon, eller så snart jag nu får tid över. Det är ju så himla roligt att kunna dela med sig! :-)



Kommentarer
Postat av: H

Tack för tipsen. :)

2010-01-21 @ 01:27:21
URL: http://nerkommermanalltid.blogg.se/
Postat av: Bittan.

Låter kanon :-D!

2010-01-21 @ 07:39:04
Postat av: anita

Tack så jättemycket!

2010-01-21 @ 10:55:55
Postat av: Emelie

Tack låter ju inte så svårt.

hur många kalorier äter du ungnefär på en dag?

2010-01-21 @ 14:55:39
Postat av: Lisa

Kom gärna med lite frukostexempel! Behöver komma bort från standardmackan...

2010-02-02 @ 15:12:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0