Mina knep


Det finns en del saker som hjälper mig att vara duktig. Ting som hjälper till när sötsuget sätter in eller då man vill ta mer mat av den simpla anledningen att var så himla gott. Några av dessa saker som jag vet fungerar av tidigare erfarenhet är...


* Vatten. Ett glas vatten till middagen gör stor skillnad och känner man sig fortfarande hungrig efteråt kan man tvinga i sig ytterligare ett glas innan man funderar på att ta mer - Var du verkligen lika sugen efteråt?

* Tallriksmodellen. Det må finnas många olika dieter idag men oavsett vad man tror på så är tallriksmodellen en jättebra hjälp för att äta en lagom stor portion. Jag brukar dessutom alltid tillåta mig själv att ta mer sallad om jag vill det, men själva maten försöker jag göra allt för att inte ta mer av. Har jag ätit regelbundet resten av dagen så ska en portion vara mer än tillräcklig, resten är hjärnspöken!

* Att ha maten ståendes vid spisen/på köksbänken. Att ta extra blir inte lika lockande när du inte tvingas sitta och stirra på den stora grytan när du äter - Det räcker med att ha sallad ståendes vid bordet.

* Lova dig själv en god lunch när maten är extra god och lockar till påfyllning. Det är mycket enklare att avstå från att äta mer när man kan säga till sig själv att man i själva verket bara sparar det goda till imorgon istället. Det är inte nu eller aldrig!

* Frukt. En skål med frukt lugnar mina nerver eftersom jag vet att det är fullt tillåtet att ta ett äpple där om jag blir hungrig. Det är sällan jag gör det ändå - Det mentala hjälper tillräckligt och tillåter inte tankarna att börja vandra iväg till stadiet "Jag är hungrig...Vad kan jag ta och äta? En macka vore ju väldigt gott..." så fort suget sätter in vid fel tidpunkt.

Kommentarer
Postat av: J

Jättebra tips det där, speciellt den med vatten, vatten ska man verkligen se till att dricka mycket av :) kramar

2009-07-22 @ 10:46:13
URL: http://jsviktiga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0