Varför inte?


Varför ska jag gå ned i vikt?

* Bättre hälsa
* Slippa smärta i rygg, fötter och knän
* Slippa skammen över att äta mat och prata om vikt.
* För att det bara handlar om att anstränga sig
   en kort tid för att nå ett mål som jag värderar jättehögt.
* För att jag kan köpa kläder sen utan att hela tiden
  behöva tänka på vad jag ser smalast ut i.
* För att det kan hjälpa mig att få bättre självkänsla.
* För att jag ska slippa må dåligt över min kropp varje
  gång jag har sex med min sambo.
* För att slippa känna att folk tittar på en för att man är stor.
* För att slippa behöva skyla mig själv och ta med en väska
  enbart för att ha den i knät så att magen inte syns.
* För att min kropp inte ska hindra mig från att göra saker
   som jag egentligen vill (bada, gå ut på krogen, träffa nya vänner etc)
* För att jag inte vill att min sambos vänner ska tänka att han har en
   fet och ful flickvän.
* För att jag är värd att vara smal.

Varför ska jag INTE gå ned i vikt?
* För att det är jobbigt


En lista att läsa när det känns trögt, för faktum är trots allt - Det finns INGET skäl bra nog till att jag inte ska gå ned i vikt. Det är knappt att det finns något skäl alls faktiskt, så valet är således väldigt enkelt.

Samma frågeställning kan man dessutom använda sig av när man känner sig sugen på att synda på ett eller annat vis. Gör en mental lista för dig själv i stil med "Varför ska jag låta bli att äta den där bullen?/ Varför ska jag äta den där bullen?" så kommer den antagligen inte att kännas lika lockande efteråt. Det är trots allt sällan det finns några bra skäl till att äta onyttigt i förhållande till att låta bli.

Kommentarer
Postat av: Sara

Att skriva sånna listor är skitbra! =)

2009-08-01 @ 14:04:36
URL: http://bananensvikt.blogg.se/
Postat av: Helena

Jättebra med synliga listor så där, så man har det svart på vitt!

2009-08-01 @ 22:16:18
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0