Undvik frestelser




"Återfall händer alla
Det är svårt att gå ned i vikt. Frestelser lockar överallt. Det är lätt att falla tillbaka i sitt gamla beteende – det händer alla. Men lägg inte så stor vikt vid ett återfall. Försök att dra nytta av det i stället. Det kan vara så enkelt som att lära sig vilka situationer som är jobbiga – och undvika dem. Ät inte framför tv:n, stanna inte vid kiosken på vägen hem, handla inte när du är hungrig."

Från: BMI-Direkt


Det här med att notera när man har som allra svårast att vara nyttig och medvetet undvika frestelser är ett jättebra tips tycker jag. Jag vet till exempel att en snabb visit på affären är så gott som ödesdiger om jag är hungrig just då eftersom jag, om jag nu inte faller för mina tankar, måste plåga mig själv med att suktas av allt godis. Då är det betydligt lättare att man får ett återfall. Av den anledningen försöker jag i alla fall att se till att ha ätit något innan jag handlar och om jag inte har gjort det så går jag ut på direkten när vi är klara, och låter sambon sköta betalandet, så att jag slipper stå och vänta vid godishyllorna vid kassan. Likaså tar jag med mig frukt i väskan om jag ska iväg någonstans och vet att jag kommer att hinna bli hungrig innan vi kommer hem.

Att inte äta framför TV:n är ytterligare en sak som jag kanske borde ta och tänka på för övrigt. Här hemma äter vi nämligen jämt och ständigt i vardagsrummet (bortsett när vi har besökare eller unnar oss en romantisk middag) och att ha fokus på något annat medans man äter kan ju inte vara vidare bra eftersom det lätt sätter in autopiloten. Säkert är det delvis på grund av den som jag tidigare brukade äta så ofantligt stora mängder eftersom jag knappt noterade vad jag stoppade i munnen ibland, förrens jag blev proppmätt och åt lite till bara för att det var så gott. Att istället sitta ned ordentligt och i lugn och ro kunna fokusera alla sinnen på maten, och faktiskt känna efter när man är mätt, måste vara betydligt bättre.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag är likadan, äter alltid framför tvn nu för tiden.. kanske borde sluta med det då :) Kram!

2009-08-04 @ 17:38:05
URL: http://bananensvikt.blogg.se/
Postat av: DinkI

Åh ... här ska snokas rundor - när duschen é avklarad ;) Du hamnar lätt bland mina favoriter - så hjälps vi åt & peppar varandra // Ha det gott

2009-08-04 @ 21:58:47
URL: http://denviktigabloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0