Ett litet problem


Min födelsedag börjar närma sig och med det kommer också ett litet problem - Nämligen hur jag ska klara mig igenom den utan att äta allt för onyttigt. Saken är nämligen den att jag inte vill behöva berätta för min familj att jag bantar. Det kan låta märkligt men jag tycker på något vis att det är hemskt jobbigt eftersom det försätter mig i en sits där jag får andras granskande blickar på mig. Sådant ger mig prestationsångest och min normala reaktion då är att undvika att prestera helt istället för att riskera att misslyckas. Där tänker jag inte hamna den här gången.

Det här innebär med andra ord att jag behöver hitta något nyttigt alternativ till tårta och fika som inte får andra att helt självklart förstå vad som är i görningen. Alternativet annars är väl att faktiskt äta sådant som hör en födelsedag till, men att göra det i väldigt små mängder. Där känner jag dock att det bara finns risk att det hela ballar ur och då kan jag riskera att sätta mig i en sits där jag upplever att allt har skitit sig och att jag lika gärna kan ge upp eftersom jag ändå aldrig lyckas genomföra det som jag har tänkt. Att skippa onyttigheterna i sig tycker jag ju dessutom ändå inte är problemet eftersom jag vet att det bara handlar om en enda födelsedag. Jag kommer förhoppningsvis få möjlighet att äta tårta många fler gånger i mitt liv (och då i lagom mängd utan att behöva skämmas för det!).

Så vad ska man bjuda på...? Frågan är om man kan styra om det så att man bjuder familjen på en middag istället, med tillhörande efterrätt. Då försvinner automatiskt förväntningarna på fika och efterrätter kan man ju leta upp hyfsat nyttiga varianter av. Det eller att man ger sig på en smörgåstårta kanske med någon snäll fyllning på smala produkter. Det är jag inte så jätteförtjust i själv så det borde jag inte ha så svårt att låta bli att äta för mycket av - samtidigt blir det lite födelsedagslyx för mig att äta vitt bröd som jag annars undviker helt nu.


Jag får klura vidare på saken. Att frossa i onyttigheter tänker jag då rakt inte ge till mig själv som födelsedagspresent i alla fall. Något bättre är jag värd!

Kommentarer
Postat av: Puffan

Hej och grattis till starten på ditt nya liv!

Varför inte grilla på din födelsedag? Kanske bjuda på grillspätt som man får plocka ihop själv? Kyckling är ju magert, och grönsaker är ju toppen!Då kan du bestämma exakt hur mycket av allt du vill ha i dig och istället för bea och andra feta såser kan du göra tzatziki eller creméfraiche med smak. Både gott och smalt! Egengjorda klyftpotatisar och rotfrukter i ugn är också supergott till! En god sallad med melon till och du har en kalasmiddag som heter duga! =)

Till efterrätt kan du bjuda på krossade digestivekex, kesella vanilj och färska jordgubbar eller andra bär. Supergott och smalt. Eller varför inte färska bär och fruktsallad med lightglass! Tar du ut glassen ur förpackningen och serverar i en stor skål så behöver din familj aldrig veta att det är lightglass dom äter. =)



Fast jag skulle nog ändå råda dig att prata med din familj, stöd behöver man, speciellt i svackor och vid sånna här tillfällen.



Fin blogg förresten och lycka till med din viktminskning! =)



Kramar/Puffan

2009-07-29 @ 11:18:14
URL: http://metrobloggen.se/puffan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0