Jag har inte en chans


Du känner säkert igen det. Dom där orden som folk skriver i all välmening, kanske oftast när det går lite segt för någon som kämpar med vikten, och som inte alls är riktade mot den som faktiskt lyckas. Ord som går från mun till mun och har blivit en sanning som man inte ifrågasätter trots att ingen egentligen vet var de ursprungligen kommer ifrån. Pepp. En fast åsikt om att lagom är bäst - för om du går ned snabbt i vikt så betyder det genast att du i slutändan kommer att misslyckas. Kvar är vinnarna som i sakta mak har tagit sig till sitt mål. Alla som gav upp på vägen dit existerar inte i överhuvudtaget.

Det är nämligen så att det finns en en allmän åsikt om att man ska gå ned i vikt sakta för att få ett resultat som håller även efter att man är färdig. De som rasar ned i vikt kommer tydligen att gå upp allt (och lite till!) efteråt samt få hemska problem med lös hud, som de mer normala viktkämparna såklart helt slipper, och det är inget man ska ifrågasätta eller tro att man kan komma och ändra på. Det är bara så det är. Fast det säger förstås ingen rakt till dem som verkligen lyckas att gå ned i vikt snabbt, men man yttrar det dock vid första bästa tillfälle man får och tänker det antagligen också för sig själv när man läser/ser - och avundas - andra som lyckas köra störtlopp på viktkurvan.


Enligt alla dessa människor så är jag dömd att misslyckas. Det finns inget mer jag längtar efter än att knäppa dem på näsan och visa att världen inte är så svart/vit att det finns regler som gäller för alla. För vi är trots allt olika. Vad som fungerar för mig behöver inte nödvändigtvis vara det som fungerar för dig, eller ens för 90% av resten av världens befolkning. För jag tänker inte misslyckas bara av den simpla anledningen att jag råkar ha turen att ha begåvats med en helt fenomenal kropp och för att jag efter mycket om och men har lyckats finna min självkontroll. Om jag så ska bli undantaget som bekräftar regeln.

Så det så.

Kommentarer
Postat av: Malin

Klart du har en chans! Du har ju varit så duktig och viktigaste av allt så har du förändrat ditt förhållningssätt till mat. Jag tvivlar inte en sekund på att du kommer att kunna hålla din vikt när du har gått i mål :)

2010-02-20 @ 09:08:24
URL: http://malinjoe.blogg.se/
Postat av: Pärlan

Jag tror definitivt att du kommer att hålla detta livet ut. :) Iom att du framförallt har ändrat på gamla vanor och förmodligen mycket inom dig! Många som går efter dieter som dom egentligen inte trivs med eller dyl som oftast går åt stöpet. För man måste hitta sin egna livsstil som man märker håller i längden, vilket du har gjort. :) Du har gjort det så sjukt bra!

2010-02-20 @ 16:34:18
URL: http://phatgirl.devote.se
Postat av: L +100 kg

Förstår verkligen vad du menar. Lyssna inte på folk! Du kommer klara det!:D

2010-02-20 @ 18:00:03
URL: http://tuggaa.blogg.se/
Postat av: Cita

Känner så väl igen orden du skriver. Har fått kommentarer om att det inte är bra att jag har ett snitt på -1,2 kg/vecka nu när jag äter som en VV. Jag tror iof att det kommer att plana ut snart (har hållt på i 10 veckor nu) så att den blir lite mer "normal".



Blir mycket inspirerad av din blogg. Är imponerad och glad för din skull att du lyckats! Hejja dej! :) När jag tittar på före- och efterbilderna så ser jag en kropp som har samma form som min. Jag ser att det finns hopp även för mig. :) Tycker att det ser ut som att ditt skinn hängt med rätt bra trots allt. :)



Lycka till i fortsättningen! Kommer att fortsätta besöka dig och inspireras!

2010-02-21 @ 23:18:41
Postat av: Sivan

Äh, det där tror jag inte ett skit på. Jag gick ner 40 kg på 8 månader, vilket jag tycker är snabbt. Jag har hållit den vikten i 3 år nu, då ska tilläggas att jag under dom 3 åren dessutom varit gravid 2 ggr OCH lyckts hålla vikten. Jag har tom gått ner 6 kg till.



Så som sagt, jag tror inte att det spear någon roll om du går ner fort eller sakta, det handlar om din egen inställning och mkt på vilket sätt du gick ner vikt. Du har lixom jag gått ner genom att äta mindre & nyttigare mat samt röra på dig. En livsstil som du kan fortsätta med resten av livet, då tror inte jag att det blir några problem att hålla vikten i framtiden.



Men att gå ner snabbt i vikt genom dessa olika soppor & dyl som finns. Ja det säger ju sig självt att du komer gå upp i vikt igen då du börjar äta "som vanligt".



Lycka till, jag är övertygad om att du kommer & lyckas och kan knäppa alla på näsan.

2010-02-22 @ 09:05:45
Postat av: ÄtaTränaKämpa

Om man alltid ska lyssna på alla andras åsikter, så kan man tillslut inte lycka med någonting, det finns alltid statistik som man kan vända och vrida på. Statistiken säger väl dessutom att dte är oerhört få som går ner i vikt som inte går upp den sen igen, det betyde rju inte att man inte ka försöka. Dte betyde rint att man ska räkna ut sig själv, det innebär bara att man kommer vara en av de som får statistiken at s elite bättre ut.

Det gäller att vara benhård på sin tro på sig själv. Den är viktig!



Du är grymt bra, tro inget annat!

2010-02-23 @ 09:35:46
URL: http://atatranakampa.wordpress.com
Postat av: Iris

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2011-07-12 @ 16:53:17
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0